2002-2012: η εγκύκλιος της Ειδικής Αγωγής και η βιομηχανία προσόντων
Για 11η χρονιά
οι εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής με βασικό τίτλο σπουδών στην Ε.Α.
(ΠΕ61, ΠΕ71) μπήκαμε στη διαδικασία αναμονής της εγκυκλίου μας. Για 11η χρονιά
δε θα επισκεφτούμε τις πρωτοβάθμιες για ζητήματα μετάθεσης ή απόσπασης,
αλλά για να κάνουμε αίτηση ένταξης στον πίνακα Αναπληρωτών
Εκπαιδευτικών ΕΑΕ έχοντας σχεδόν 90 μήνες προϋπηρεσίας
(ελπίζουμε να μη μηδενίσει το κοντέρ μόλις φτάσουμε τους 100 και γίνει
μια μεγάλη επανεκκίνηση σαν τις μικρές επανεκκινήσεις της ζωής μας, που
βιώνουμε κάθε Σεπτέμβρη). Για 11η χρονιά πρόκειται να καλύψουμε οργανικά κενά κι όχι λειτουργικά.
Για μία ακόμη χρονιά περιμέναμε εναγωνίως τη δυσάρεστη έκπληξη στην εγκύκλιό μας…έτσι μας δίδαξε η ιστορία (προσμέτρηση
σεμιναρίων 400 ωρών, ισχύς και προτεραιότητα σε διδακτορικά και
μεταπτυχιακά, πρόσκαιρο πρόγραμμα ΕΣΠΑ, προσμέτρηση προϋπηρεσίας όσων
εκπαιδευτικών Γενικής Αγωγής εργαστούν στην Ειδική όχι στον κλάδο τους
αλλά στην Ε.Α., εξαίρεση της Ε.Α. από το «κλείσιμο» των πινάκων
αναφορικά με την καταγραφή της προϋπηρεσίας στους πίνακες). Τελικά
φέτος η έκπληξη δεν ήρθε από το περιεχόμενο της εγκυκλίου, στο θέατρο
του παραλόγου δε θα αλλάξει φέτος το σενάριο. Το υπουργείο με
αναπτυγμένη την αίσθηση της φαντασίας, αποδεικνύοντας για μία ακόμη φορά
ότι η Ε.Α. δεν είναι προτεραιότητα της ελληνικής πολιτείας, αργοπόρησε
στην έκδοση της εγκυκλίου, τόσο όσο καμία άλλη χρονιά.
Αναρωτιόμαστε εάν θα
αργοπορήσει και η σύνταξη των τελικών πινάκων κατάταξης και πάνω απ’ όλα
οι προσλήψεις. Ελπίζουμε να μη βιώσουμε και φέτος μία κατάσταση -που το
υπουργείο και τα media πάντα
αποκρύπτουν- με χιλιάδες μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που
στις 11 Σεπτέμβρη δε θα είναι στο σχολείο, αλλά στο σπίτι τους.
Όπως πέρσι ας δούμε και φέτος τα επίμαχα σημεία της εγκυκλίου:
1.Για τους πίνακες των
Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ειδικής Αγωγής (ΠΕ71 και ΠΕ61) δεν ισχύει ότι
ισχύει για όλους τους υπόλοιπους κλάδους. Οι πίνακές μας δεν είναι
«καθαροί»! Η ένταξη στους πίνακές μας δε γίνεται με το βασικό
πτυχίο και την προϋπηρεσία, όπως και σε όλους τους κλάδους, αλλά με
βάση τα προσόντα, βάσει του απαράδεκτου νόμου 3699/2008. Αυτό έχει σαν
αποτέλεσμα την ύπαρξη διπλοεγγεγραμμένων υποψήφιων αναπληρωτών και στον
πίνακα Γενικής αλλά και στον πίνακα Ειδικής Αγωγής, χωρίς βασικό τίτλο
σπουδών στην Ε.Α. παρά μόνο με προσόντα όπως διδακτορικό, μεταπτυχιακό,
σεμινάριο και προϋπηρεσία στην Ε.Α..
▪ Μεταπτυχιακά και διδακτορικά. Θα βιώσουμε και πάλι την αδικία ο πίνακάς μας να κατακλυστεί από κωδικούς 70.50 και 60.50 και διπλοεγγεγραμμένους εκπαιδευτικούς. Πρόκειται για συναδέλφους της Γενικής χωρίς βασικό τίτλο σπουδών στην Ειδική Αγωγή, τις περισσότερες φορές χωρίς προϋπηρεσία
και με μοναδικό κριτήριο κατάταξής τους το διδακτορικό ή ένα
μεταπτυχιακό στην Ε.Α., συχνά εισαγόμενο από Βουλγαρία ή Ιταλία και αμφιβόλου ποιότητας, που θα προηγηθούν από συναδέλφους με 10 χρόνια προϋπηρεσία και βασικό πτυχίο στην Ε.Α.. Θα
προηγηθεί και φέτος το εμπόριο ελπίδας και η βιομηχανία των
μεταπτυχιακών από τα εργασιακά δικαιώματα των κλάδων μας και το δικαίωμα
των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για εξειδικευμένη
εκπαίδευση από το κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό.
▪ Σεμινάρια 400 ωρών. Τα περίφημα «σεμινάρια της ντροπής», όπως έμειναν στην ιστορία από την πρώην υφυπουργό παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου, όπως φαίνεται συνεχίζουν να μας ντροπιάζουν.
Όπως προβλέπεται από τον απαράδεκτο νόμο 3699/2008 θεωρούνται τυπικό
προσόν και θα δούμε και φέτος τους πίνακές μας να κατακλύζονται από
συναδέλφους της Γενικής με σεμινάριο. Άλλωστε, βάσει του νόμου 3848/2010
«…εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι την ολοκλήρωση του πρώτου
και του επόμενου διαγωνισμού του Α.Σ.Ε.Π…εφόσον τα σχετικά πιστοποιητικά
παρακολούθησης ετήσιων σεμιναρίων αποκτήθηκαν έως τις 31.8.2010.». Όσο
λοιπόν συνεχίζεται το κακόγουστο παιχνίδι των ανακοινώσεων για τη
διεξαγωγή Α.Σ.Ε.Π. Ειδικής Αγωγής, χωρίς ποτέ αυτός να προκηρύσσεται, τα
σεμινάρια θα είναι μία ακόμη υπενθύμιση για το φαγοπότι που έχει στηθεί
στην Ε.Α. από επιτήδειους με «άκρες».
▪ Προυπηρεσία στην Ε.Α. Σύμφωνα με την εγκύκλιο στους πίνακές μας θα
δούμε και συναδέλφους της Γενικής Αγωγής που συμπλήρωσαν 10 μήνες
προϋπηρεσίας στην Ε.Α. καθώς από το νόμο 3699/2008 θεωρείται τυπικό
προσόν. Βλέπουμε και πάλι το υπουργείο να επιλέγει να «σπρώξει» τους πάντες στην Ειδική Αγωγή.
Γιατί άραγε; Ποιες οι σκοπιμότητες;
2. Στο παραπάνω παζλ προστίθεται ακόμη ένα κομμάτι. Όπως αναφέρει η εγκύκλιος, η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών στην Ε.Α. καταγράφεται στους πίνακες. Ενώ δηλαδή με το ν. 3848/2010 οι πίνακες αναπληρωτών παύουν να τροφοδοτούνται με νέα προϋπηρεσία, η εγκύκλιος αναπληρωτών Ε.Α. εξαιρεί τους εκπαιδευτικούς στην Ε.Α. από τον προαναφερόμενο νόμο. Η προϋπηρεσία θα προσμετρείται ΜΟΝΟ γι αυτούς. Πιο συγκεκριμένα:
«…οι ενιαίοι πίνακες αναπληρωτών εκπαιδευτικών… παύουν να τροφοδοτούνται με νέα στοιχεία προϋπηρεσίας από την 1η
Ιουλίου 2010. .Η διάταξη…δεν έχει εφαρμογή στους πίνακες αναπληρωτών
και ωρομισθίων ΕΑΕ δεδομένου ότι σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων
20,21 και 22 του ν. 3699/2008 (διατάξεις οι οποίες δεν καταργούνται από
κάποια διάταξη μεταγενέστερων νόμων) η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών σε δομές της ΕΑΕ προσμετρείται στα τυπικά προσόντα».
Επίσης σύμφωνα με το ν.3848/2010 «κάθε προϋπηρεσία υπολογίζεται στον κλάδο που προσφέρθηκε».
Άρα κάποιος εκπαιδευτικός που δούλεψε στην Ε.Α., θα μπορεί να πάρει την
προϋπηρεσία του σ’ αυτήν (γιατί θεωρείται «τυπικό προσόν»), αλλά δε θα
μπορεί να την πάρει στον κλάδο του π.χ. στον κλάδο των γενικών δασκάλων,
γιατί «κάθε προϋπηρεσία υπολογίζεται στον κλάδο που προσφέρθηκε». Έτσι
θα έχουμε φέτος στους πίνακές μας και τους έχοντες προϋπηρεσία 10 μηνών
στην Παράλληλη Στήριξη μέσω ΕΣΠΑ, που ποτέ δεν επιμορφώθηκαν κι
επέλεξαν το «κουτάκι» μπρος στην απειλή της ανεργίας.
Ως Σύλλογοι έχουμε πει
ξεκάθαρα πως δε θέλουμε καμία εξαίρεση, θέλουμε αναγνώριση της
προϋπηρεσίας όλων των εκπαιδευτικών και την προσμέτρησή της στον κλάδο
που καθένας ανήκει.
Γιατί άραγε συμβαίνουν τα παραπάνω; Ποιες οι σκοπιμότητες;
3. Ένα τρίτο επίμαχο σημείο της εγκυκλίου είναι το φιάσκο της Παράλληλης Στήριξης μέσω ΕΣΠΑ. Το υπουργείο συνεχίζει και φέτος τη στρατηγική που ξεκίνησε πριν 2 χρόνια και βάζει μέσα σε τάξεις εκπαιδευτικούς χωρίς κανένα ουσιαστικό ή τυπικό προσόν και με καμία επιμόρφωση. Σύμφωνα με την εγκύκλιο:
«Από την 1.9.2010, η παράλληλη
στήριξη – συνεκπαίδευση μπορεί να παρέχεται και μέσω προγραμμάτων
εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία
ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες…στο πλαίσιο… (ΕΣΠΑ), από
εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ 60 και ΠΕ 70 που έχουν τα τυπικά προσόντα
τοποθέτησης στην ΕΑΕ, ΠΕ 61, ΠΕ 71, ΠΕ 02.50, ΠΕ 03.50 και ΠΕ 04.50. Αν
οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί δεν επαρκούν,
στα προγράμματα αυτά μπορεί να συμμετέχουν και οι λοιποί εκπαιδευτικοί
των κλάδων ΠΕ 60 και ΠΕ 70, καθώς και εκπαιδευτικοί των κλάδων ΠΕ 02, ΠΕ
03 και ΠΕ 04».
Αντιλαμβανόμαστε ότι οι «ανωτέρω εκπαιδευτικοί δεν επαρκούν» και
πρέπει οι μαθητές να μη μείνουν χωρίς εκπαιδευτικούς. Αυτό που δεν
αντιλαμβανόμαστε είναι γιατί δε γίνεται η επιμόρφωση που προβλέπεται,
γιατί αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία μη εξειδικευμένων εκπαιδευτικών στην
Ε.Α. (κι όχι στον κλάδο που ανήκουν), γιατί ο θεσμός της Παράλληλης
Στήριξης ταυτίστηκε επικίνδυνα με ένα πρόσκαιρο ευρωπαϊκό και δήθεν
καινοτόμο πρόγραμμα.
Γιατί το υπουργείο βάλθηκε να διαλύσει την Παράλληλη Στήριξη;
Γιατί άραγε; Ποιες οι σκοπιμότητες;
4. Είναι γεγονός πως οι
ανάγκες στην Ε.Α. για εξειδικευμένο προσωπικό είναι τεράστιες και στην
πρωτοβάθμια κι ακόμη περισσότερο στη δευτεροβάθμια. Ενώ λοιπόν
το εξειδικευμένο προσωπικό δεν επαρκεί γιατί δε δημιουργούνται νέα
πανεπιστημιακά τμήματα ειδικής αγωγής; Γιατί καταργήθηκαν τα Διδασκαλεία
Μετεκπαίδευσης αντί να διευρυνθούν σε ένα δημόσιο και δωρεάν φορέα στον
οποίο να έχουν θέση πρωτοβάθμιοι και δευτεροβάθμιοι, μόνιμοι και μη;
Μήπως για να μείνει ελεύθερο το πεδίο για άνθηση των διάφορων επιχειρήσεων μεταπτυχιακών, σεμιναρίων και πιστοποιητικών;
Γιατί άραγε; Ποιες οι σκοπιμότητες;
Βάσει των παραπάνω η απάντηση σε μας είναι πλέον ξεκάθαρη.
Α) Η πολιτική που εφαρμόστηκε τα
τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση, περιελάμβανε συγχωνεύσεις σχολείων,
αύξηση αριθμού μαθητών ανά τμήμα, μειώσεις διορισμών στο απειροελάχιστο,
μειώσεις προσλήψεων αναπληρωτών, εξαγγελίες για ακόμη μεγαλύτερες
μειώσεις αναπληρωτών και για αύξηση ωρών διδασκαλίας. Έτσι το
υπουργείο έχοντας δημιουργήσει ουρές ανέργων στη Γενική Αγωγή,
χρησιμοποιεί την Ειδική σαν βαλβίδα αποσυμπίεσης της ανεργίας που το
ίδιο δημιούργησε, αδιαφορώντας για την ποιότητα της εκπαίδευσης που
δικαιούνται οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Είναι ξεκάθαρο
πως το υπουργείο κάνει μικροπολιτική και βλέπει την Ε.Α. σα μια πίτα με
την οποία προσπαθεί να βουλώσει στόματα.
Β) Την ίδια στιγμή, η απροκάλυπτη
εύνοια της υπάρχουσας νομοθεσίας για την ανάπτυξη της εμπορευματοποίησης
της Ειδικής Αγωγής (μεταπτυχιακά, σεμινάρια κ.α.) κάνει ολοφάνερη την ύπαρξη μίας διαπλεκόμενης κατάστασης. Όπως λέει και η λαϊκή ρήση «θέλει ο παπάς να κρυφτεί και δεν τον αφήνουν τα ράσα».
Γ) Η υποβάθμιση του βασικού τίτλου σπουδών στην Ε.Α. δείχνει να μην είναι τίποτε άλλο παρά ένα πείραμα. Χρησιμοποιείται
ο πιο αδύναμος κρίκος της εκπαίδευσης, για να εφαρμοστεί ένα πιο
εξελιγμένο σχέδιο πριμοδότησης των ακαδημαϊκών προσόντων. «Κάνε
σεμινάρια, μεταπτυχιακά, διδακτορικά και μεταπήδησε κλάδο, βρες
δουλειά. Μάζεψε μονάδες για να είσαι αρκετός. Είναι δική σου ευθύνη που
είσαι άνεργος». Κι όπως αντιλαμβάνεται κανείς, η καλλιέργεια μίας
νοοτροπίας ατομικής πορείας, δε συνάδει ιδιαίτερα με τη συλλογικοποίηση
που εκείνοι φοβούνται.
Δ) Με το πρόγραμμα Παράλληλης Στήριξης μέσω ΕΣΠΑ βλέπουμε να χρησιμοποιείται η Ε.Α. για να αρπάξουν δικαιώματα
επιβάλλοντας ατομικές συμβάσεις, επαναφέροντας παρουσιολόγια,
εισάγοντας ιδιωτικές εταιρείες αξιολόγησης. Την ίδια στιγμή παρατηρούμε
να αλλοιώνεται το περιεχόμενο και η αποτελεσματικότητα ενός ολόκληρου
θεσμού.
Ε) Τέλος, η υποβάθμιση του βασικού τίτλου σπουδών, δίνει το χώρο για τη διάσπαση των εργαζομένων,
δημιουργώντας διάφορες ομάδες (έχοντες βασικό πτυχίο, μεταπτυχιακοί,
διδακτορικοί, σεμιναριούχοι, «επιμορφωμένοι», έχοντες προϋπηρεσία
κ.ο.κ.) γεγονός που μπορεί να αποδυναμώσει έναν κλάδο. Πιθανόν αυτό να
επιδιώκουν, για να μπορούν να εφαρμόσουν ό,τι επιθυμούν.
Το υπουργείο και ειδικότερα η
διεύθυνση ειδικής αγωγής έχουν αποφασίσει να μην υπηρετούν τα
«συμφέροντα» των μαθητών, των γονέων και των εκπαιδευτικών, αλλά να
άγονται από μικροπολιτικά συμφέροντα. Αλλά οι φωνές μας
δυναμώνουν και δίνουν το παρόν και το μέλλον στο χώρο της Ειδικής
Αγωγής, όσο κι αν προσπαθούν να μας αποφεύγουν μέσα από τα «γυάλινα»
αποστειρωμένα γραφεία τους.
ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
www.satea.gr