Σάββατο 27 Ιουνίου 2009

Ελληνικό WISC-III

Το ελληνικό WISC-III (Wechsler Intelligence Scale for Children) αξιολογεί τη νοημοσύνη παιδιών από 6 έως 16 χρόνων. Το ελληνικό WISC-III αξιολογεί διαφορετικές πλευρές της νοημοσύνης και νοητικών λειτουργιών, όπου όλες μαζί συνθέτουν τη γενική νοημοσύνη.
Το WISC-III χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό ευφυών και υπερευφυών παιδιών, για τη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών, για το σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων, για την αξιολόγηση παιδιών με ασυνήθιστο νοητικό προφίλ.
Το WISC-III παρέχει αξιόπιστες πληροφορίες για τις γνωστικές και μαθησιακές ικανότητες των παιδιών.

Τετάρτη 17 Ιουνίου 2009

Εγκύκλιος Αναπληρωτών ΕΕΠ και ΕΒΠ

Πρόσκληση υποψηφίων για πρόσληψη προσωρινών αναπληρωτών και ωρομισθίων από τους κλάδους του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και αναπληρωτών από τον κλάδο ΔΕ1 Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) για τις ΣΜΕΑΕ και τα ΚΕΔΔΥ για το σχολικό έτος 2009-10 προκύρηξε το Υπουργείο Παιδείας.

Οι αιτήσεις γίνονται από 15 έως 25 Ιουνίου 2009
Πληροφορίες: http://www.ypepth.gr/el_ec_category1757.htm

Τετάρτη 3 Ιουνίου 2009

Σεμινάρια TEACCH και PECS για τον αυτισμό στη Θεσσαλονίκη

Σεμινάρια TEACCH και PECS για τον αυτισμό στη Θεσσαλονίκη από την Ελληνική εταιρεία προστασίας αυτιστικών ατόμων Θεσσαλονίκης θα γίνουν από το επόμενο σχολικό έτος. Για πληροφορίες πατήστε το σχετικό link:

http://www.specialeducation.gr/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=862&mode=thread&order=0&thold=0

Τετάρτη 6 Μαΐου 2009

Απεργία Ειδικών Παιδαγωγών Μέρος ΙΙ

Σύμφωνα με διάσπαρτες, ανεπίσημες πληροφορίες από τους δασκάλους ειδικής αγωγής έχει τεθεί ζήτημα νομιμότητας της απεργίας. Άλλοι υποστηρίζουν ότι η απεργία είναι νόμιμη και άλλοι ότι δεν είναι, χωρίς να ξέρει κανείς τι από τα δυο ισχύει. Δεν έχει σταλεί σε πολλά σχολεία κάποιο έγγραφο που να βεβαιώνει την απεργία απλά αυτό ακούγεται από στόμα σε στόμα. Σε άλλα σχολεία υποστηρίζουν ότι έχει σταλεί έγγραφο. Έχουν τεθεί ζητήματα αναφοράς, αν λείψει κάποιος χωρίς δικαιολογία από το σχολείο καθώς η απεργία δεν είναι έγκυρη για πολλούς διευθυντές κλπ. Άλλοι υποστηρίζουν ότι η απεργία έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας και απο την ΑΔΕΔΥ. Αυτό που θέλουν οι ειδικοί παιδαγωγοί είναι να διεκδικήσουν ό,τι τους ανήκει αλλά έχει επικρατήσει ένα χάος από παραφιλολογίες γύρω από το θέμα της απεργίας, χωρίς να ξέρει κάποιος τι να κάνει, πού να απευθυνθεί και ποιον να πιστέψει.

Τρίτη 5 Μαΐου 2009

Απεργία ειδικών παιδαγωγών; Π.Ε 71;

Για απεργία των ειδικών παιδαγωγών την Πέμπτη 7/5/09 γίνεται λόγος αυτές τις μέρες.
Ποια απεργία θα γίνει αν δεν έχει εγκριθεί από τη Δ.Ο.Ε;
Απόφοιτοι του τμήματος αναφέρουν ότι δεν ανήκουν στη Δ.Ο.Ε αλλά στο σύλλογο αποφοίτων ειδικών παιδαγωγών του Βόλου. Το ερώτημα είναι αυτοί δεν έχουν ψηφίσει καθόλου αυτά τα χρόνια που δουλεύουν; Δεν παρακρατείται από το μισθό τους εισφορά για το σύλλογο; Πώς γίνεται να μην ανήκουν στη Δ.Ο.Ε;
Ένα μπέρδεμα υπάρχει γύρω από αυτή την απεργία και μεγάλη πιθανότητα να βγουν εκτεθειμένοι οι ειδικοί παιδαγωγοί...
Μήπως χρειάζεται περισσότερη συνεννόηση μεταξύ τους;

Πέμπτη 30 Απριλίου 2009

Αξιολόγηση μαθητή ως προς τη φωνολογική επίγνωση

Η αξιολόγηση της φωνολογικής επίγνωσης γίνεται πάντα προφορικά. Ο μαθητής μπορεί να χρησιμοποιήσει παλαμάκια κύβους ή ό,τι άλλο υλικό υπάρχει στο τμήμα ένταξης για να χωρίσει τις λέξεις σε συλλαβές ή τις λέξεις σε γράμματα.
Δραστηριότητες:
Συνέχεια...

  1. Ανάλυση της λέξης σε συλλαβές. π.χ καρότο: κα-ρο-το
  2. Σύνθεση συλλαβών π.χ κα-ρο-το: καρότο
  3. Εύρεση ομοιοκαταληξίας π.χ. πόδι-βόδι
  4. Παραγωγή ομοιοκαταληξίας π.χ δε μου αρ΄σει να σκουπίζω, ούτε και να.........
  5. Ομοιότητα πρώτης συλλαβής π.χ καρότο-καλάθι-πατάτα
  6. Ομοιότητα τελευταίας συλλαβής π.χ φίδι-ξύδι-παπί
  7. Αφαίρεση πρώτης συλλαβής π.χ "παπί" και μένει το "πι"
  8. Αφαίρεση τελευταίας συλλαβής π.χ "παπί" και μένει το "πα"
  9. Πρόσθεση πρώτης συλλαβής π.χ "τατα" και αν βάλω και το "πα" θα γίνει;
  10. Πρόσθεση τελευταίας συλλαβής π.χ "λεμό" και αν βάλω και το "νι" θα γίνει;
  11. Διάκριση αρχικού φωνήματος π.χ "παπί". Ποια φωνή ακούς πρώτη;
  12. Διάκριση τελικού φωνήματος. π.χ "παπί". Ποια φωνή ακούς τελευταία;
  13. Σύνθεση φωνημάτων π.χ π-α-π-ι. Ποια λέξη λέω;
  14. Ανάλυση λέξης σε φωνήματα. π.χ "παπί". Πες μου αργά μια φωνή ξεχωριστά.
  15. Αφαίρεση αρχικού φωνήματος. π.χ "παπί". Τι μένει αν βγάλουμε την πρώτη φωνή;
  16. Πρόσθεση αρχικού φωνήματος. π.χ Στι λεξούλα "το" αν βάλουμε μπροστά το "σ" τι θα σχηματιστεί;
  17. Αφαίρεση τελικού φωνήματος. π.χ "μωρό" Τι μένει αν βγάλουμε την τελευταία φωνούλα;
  18. Αφαίρεση μεσαίου φωνήματος. π.χ Αν στη λέξη" πέτρα" βγάλω το "ρ" τι θα μείνει;
  19. Αντιστροφή φωνημάτων. π.χ "ζάρι"- "ρίζα"

Τρίτη 28 Απριλίου 2009

Εζήτησα να ξυπνήσω ψυχές ικανές να καθορίσουν μονάχες τους
αύριο την τύχη τους και όχι νευρόσπαστα που να κινούνται σήμερα
με τη θέληση του πρώτου τυχαίου δασκάλου τους κι αύριο με του
άλλου οποιόυδήποτε κυρίου τους.

Δεν έδωκα καλούπια σε καμιά περιοχή της ζωής και της σκέψης
τους, καλούπια που αλλάζουν επιφανειακά μονάχα κ΄εξωτερικά τη
ζωή, μα που αφήνουν αποκοιμισμένη και στείρα την ψυχή τους.

Όπου έβλεπα την ελεύθερη σκέψη τη σεβάστηκα και την αγάπησα,
οσοδήποτε τολμηρή κι αν ήταν, και περιφρόνησα με αγανάχτηση το
μυαλό το σκλαβωμένο μέσα στα δεσμά της πρόληψης και της υποκρισίας.


Μίλτος Κουντουράς

Σάββατο 25 Απριλίου 2009

6 Απριλίου Συνάντηση Δ.Ο.Ε με τον Υφυπουργό Παιδείας

Στις 6 Απριλίου η Δ.Ο.Ε συναντήθηκε με τον υφυπουργό παιδείας κ. Λυκουρέντζο και στην ανακοίνωσή της στο επίσημο site ο υφυπουργός ανακοίνωσε για την ειδική αγωγή τα εξής:

"Ειδική Αγωγή:
Θα γίνει σύσταση κλάδου Π.Ε. 61 και Π.Ε. 71. Οι ανάγκες στην Ειδική Αγωγή για το επόμενο έτος θα καλυφθούν με αναπληρωτές."
http://www.doe.gr/index.php?categoryid=17&p2_articleid=3575

Υ.Γ. Ο κλάδος Π.Ε 61 και Π.Ε. 71 υπάρχει και ο νόμος έχει ψηφιστεί από τις αρχές του σχολικού έτους. Για ποιο λόγο λοιπόν θα καλυφθούν τον επόμενο χρόνο οι Σ.Μ.Ε.Α.Ε από αναπληρωτές ειδικής αγωγής;; Απαξιώνουν όλους τους θεσμούς και εκτός από αυτό είμαστε έρμαια του κάθε πολιτικού ή συνδικαλιστή. Είναι απορίας άξιον αν κάποιος από αυτούς γνωρίζει τι γίνεται στο χώρο της παιδείας...

Παρασκευή 24 Απριλίου 2009

Τι είναι το group Ειδικής Αγωγής;

Το group Ειδικής Αγωγής δημιουργήθηκε για να ανταλλάσουν πληροφορίες, απόψεις όσοι ασχολούνται με την ειδική αγωγή...από γονείς, ειδικούς δασκάλους, νηπιαγωγούς, καθηγητές, φυσικοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές κλπ...

Μπορείτε να γίνετε μέλη πληκρολογώντας το e-mail σας ή απλώς να επισκεφτείτε ανώνυμα το group και να δημοσιεύσετε κάτι...

Εκφραστείτε ελεύθερα λοιπόν...
Τα μέλη του group έχουν τη δυνατότητα να δημοριεύουν και αρχεία ή εργασίες τους, ασκήσεις και ό,τι έγγραφο μπορεί να φανεί χρήσιμο στο group μας...
Καλή αρχή λοιπόν!

Δευτέρα 20 Απριλίου 2009

Χαρακτηριστικά μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά: (ενδεικτικές δυσκολίες)
  1. διαβάζουν λάθος τους αριθμούς
  2. δεν ολοκληρώνουν τις ασκήσεις
  3. απεικονίζουν καθρεπτικά τους αριθμούς
  4. αντιστρέφουν τη σειρά των ψηφίων όταν αντιγράφουν αριθμούς
  5. δε γνωρίζουν τα νομίσματα
  6. δυσκολεύονται στο χειρισμό των αριθμητικών συμβόλων
  7. δε γράφουν πάνω στις γραμμές του τετραδίου
  8. δυσκολεύονται να διακ΄ρινου το "δεξιά" "αριστερά"
  9. δυσκολεύονται να διακρίνουν σχήματα
  10. δυσκολεύονται στη σύγκριση αριθμών
  11. δυσκολεύονται στην επίλυση προβληματων
  12. γράφουν αργά
  13. δυσκολεύονται ν κατανοήσουν μαθηματικούς όρους
  14. δε μπορούν να εκφράσουν με μαθηματικούς όρους τις σκέψεις τους
  15. δυσκολεύονται στη σύγκριση μεγεθών
  16. δυσκολεύονται να εκφράσουν πληροφορίες των προβλημάτων
  17. δυσκολεύονται να επαναλάβουν τα βήματα για να λύσουν μια άσκηση

Παρασκευή 17 Απριλίου 2009

Bangor Dyslexia Test

Το Βangor Dyslexia Test είναι ένα τεστ αξιολόγησης, το οποίο χορηγούμε για να διαπιστώσουμε αν ο μαθητής που αξιολογούμε εμφανίζει χαρακτηριστικά των δυσλεξικών. Δεν είναι ένα αξιόπιστο μέσο για τη διάγνωση της δυσλεξίας αλλά αποτελεί μέρος μιας διαγνωστικής διαδικασίας. Το Βangor Dyslexia Test μας δίνει πληροφορίες για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο μαθητής. Τα scores της επίδοσης των παιδιών έχουν σκοπό να μας καθοδηγήσουν για το τι παρεμβάσεις και τι πρόγραμμα θα ακολουθήσουμε. Το τεστ δίνεται σε παιδιά άνω των 7 με 8 χρόνων. Δεν επιτρέπεται να δώσουμε το τεστ σε παιδιά μικρότερης ηλικίας, ακόμη και η χορήγηση του τεστ σε μαθητές 7-8 χρόνων μας κάνει να είμαστε επιφυλακτοί ως προς τα αποτελέσματα που θα μας δώσει.

Τρίτη 14 Απριλίου 2009

Συνεργασία ειδικού παιδαγωγού και γενικού δασκάλου...

Οι συνθήκες εργασίας, ο τρόπος ζωής, ο ατομισμός είναι παράγοντες που χωρίς να το θέλουμε αναστέλλουν τη συνεργασία στη δουλειά που επιλέγουμε να κάνουμε...Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού όμως, προυποθέτει μία σωστή συνεργασία με το σύνολο των εκπαιδευτικών, των γονέων και του μαθητικού δυναμικού του σχολείου.
Συνέχεια...

Ας ασχοληθούμε με τη συνεργασία του γενικού δασκάλου και του ειδικού παιδαγωγού...πολλές φορές ο δάσκαλος της τάξης θέλει να "ξεφορτωθεί" ένα δύσκολο, ανυπάκουο, μη συμβατό με τη μάζα, ενοχλητικό με μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς μαθητή από την τάξη του για να μπορέσει να ολοκληρώσει το μάθημά του με τους υπόλοιπους μαθητές που "παίρνουν τα γράμματα". Έτσι, για καλή του τύχη υπάρχουν τα τμήματα ένταξης όπου στέλνει το δύσκολο, ανυπάκουο, ενοχλητικό κλπ μαθητή. Ο ειδικός δάσκαλος από την άλλη μεριά προσπαθεί να "εντάξει" αυτό το μαθητή χωρίς να βλέπει αποτέλεσμα καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς...και όλοι αναρωτιούνται...που έγκειται το λάθος;;
Χωρίς αμφιβολία το λάθος είναι ότι οι δύο δάσκαλοι (ειδικός και γενικός) δε συνεργάστηκαν..γιατί όμως;; Η απάντηση είναι διαφορετική κάθε φορά...γι' αυτό οι ευσυνείδητοι εκπαιδευτικοί καλό θα ήταν να προλαμβάνουν τέτοια φαινόμενα όσο γίνεται πιο νωρίς...

Η βάση για τη σωστή ένταξη ενός μαθητή είναι η επιτυχημένη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών που εμπλέκονται στη μαθησιακή διαδικασία...Ο ειδικός δάσκαλος αλλά και ο γενικός πρέπει να συνεργάζονται εθελοντικά, χωρίς να τους το επιβάλλει η νομοθεσία ή ο διευθυντής τους. Οι ρόλοι τους είναι ξεκάθαροι, πράγμα που σημαίνει ότι ο καθένας είναι ισότιμος απέναντι στον άλλον. Οι στόχοι που πρέπει να θέσουν επιβάλλεται να είναι κοινοί και ο καθένας τους είναι υπεύθυνος για τη συμμετοχή και τη λήψη αποφάσεων. Αναλαμβάνουν τις ευθύνες για τις συνέπειες των πρακτικών τους και στηρίζονται ο ένας στον άλλον. Μία σωστή συνεργασία προυποθέτει ευελιξία και αναπτυγμένες κοινωνικές, διαπροσωπικές και επικοινωνιακές σχέσεις. Ας αφήσουμε τους "κομπλεξισμούς", τις μικρότητες, τις μιζέριες και ας αφοσιωθούμε στη δουλειά και στο έργο...

Οι φιλοσοφικές αρχές της ένταξης...

Ο απώτερος σκοπός της ένταξης δεν είναι τα παιδιά με ειδικές ανάγκες να ενταχθούν στη γενική τάξη αλλά να τα διδάξουμε με τέτοιο τρόπο ώστε να τους δώσουμε περισσότερες ευκαιρίες να συμμετέχουν για να έχουν πρόσβαση στην τάξη και στη γνώση...Η ένταξη είναι ευθύνη του ειδικού παιδαγωγού αλλά και του γενικού δασκάλου.
Το παιδί έχει δικαίωμα να ανήκει στην τάξη του. Το σχολείο πρέπει και έχει την υποχρέωση να σέβεται και να εκτιμά τη δαφορετικότητα. Η ανάπτυξη του παιδιού έρχεται μέσα από την επικοινωνία με άλλους συνομηλίκους του. Όλοι οι άνθρωποι έχουν ανάγκη να κάνουν όνειρα και να εκφράζουν τις προσδοκίες τους.

Διακόσμηση τμήματος ένταξης....μέσα κι έξω

Όπως όλοι γνωρίζετε το περιβάλλον της τάξης πρέπει να είναι ευχάριστο και δημιουργικό για τα παιδιά που περνούν τουλάχιστον πέντε ώρες την ημέρα μέσα σε αυτήν...Έτσι και το τμήμα ένταξης πρέπει να είναι μία τάξη που θα αγκαλιάσει και θα ενθουσιάσει τους μαθητές σας...Μην πτοειθείτε αν η τάξη σας είναι μικρή, άβολη ή η παλιά αποθήκη του σχολείου, εσείς το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να δημιουργήσετε ένα χώρο πολύ ευνοϊκό για τα δικά σας παιδιά...Αφηστε τη φαντασία σας να τρέξει, να περιπλανηθεί και όλα θα κυλήσουν ομαλά...Συνέχεια...


Αρχικά αυτό που πρέπει, είναι να δημιουργήσετε γωνιές όπου τα παιδιά θα ξεκουράζονται, θα διαβάζουν, θα δημιουργούν..είναι σημαντικό να ξέρουν ότι το τμήμα ένταξης τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους, τα ενδιαφέροντά τους..δημιουργήστε τη γωνιά της τεχνολογίας όπου θα υπάρχει ο ηλεκτρονικός σας υπολογιστής με τα κατάλληλα λογισμικά και τον εκτυπωτή..δώστε τους την ευκαιρία να πάρουν πρωτοβουλίες και να πειραματιστούν με τις νέες τεχνολογίες. Μην επικεντρώνεστε μόνο στη γλώσσα και στα μαθηματικά αλλά ανοίξτε τους τους ορίζοντες στα καλιτεχνικά,στις γενικές γνώσεις, αναπτύξτε το διάλογο και τη συζήτηση...γίνεται αυτό που θέλουν...δάσκαλοι και φίλοι...μην τους πιέζετε στα μαθήματα αλλά κερδίστε την εμπιστοσύνη τους...διδάξτε στα παιδιά πράγματα χωρίς να είναι βαρετά...αφήστε να σας καθοδηγήσουν...

Στους τοίχους μπορείτε να βάλετε πράγματα που αφορούν τα μαθήματα όπως τα γράμματα της αλφαβήτας, τους αριθμούς, τις μέρες, τους μήνες...μην ξεχάσετε να έχετε ειδική γωνία για τα έργα των μεγάλων ζωγράφων και συγγραφέων..πάνω από την πόρτα μπορείτε να βάλετε μία αφίσα που να λέει "καλως ήρθατε" και πάνω από τον πίνακα μία ταμπέλα που να λέει "καλημέρα". Αφήστε το τμήμα ένταξης να γίνει η τάξη με τα χρώματα όπου τα παιδιά θα μπορούν να μαθαίνουν παίζοντας χωρίς να φοβούνται για το βαθμό και την επίδοση τους...

Δευτέρα 13 Απριλίου 2009

Αντιμετώπιση ειδικών μαθησιακών δυσκολιών στο σχολείο

Στο νηπιαγωγείο μπορείτε να ενισχύσετε το συντονισμό των λεπτών κινήσεων, ώστε να χρειάζεται η συντονισμένη κίνηση του ματιού, του χεριού και των δαχτύλων με διάφορα παιχνίδια. Τέτοια παιχνίδια είναι: να μαζεύει το παιδί μικροσκοπικά αντικείμενα όπως κουμπιά, πετρούλες, χάντρες, βόλους, ρύζι, βότσαλα. Να κόβει με το ψαλίδι πάνω σε ευθείες, σε σχήματα, να περνάει χάντρες με χοντρή βελόνα, να αδειάζει μικροσκοπικά αντικείμενα μέσα σε δοχεία, βάζα, να χωρίζει διάφορα κουμπιά ανάλογα με το χρώμα τους. Τέτοιες εργασίες βοηθούν το παιδί να δυναμώσει το μυικό του σύστημα, να ενεργοποιήσει το οπτικό του σύστημα στην οπτική αλληλουχία, οπτική αντίληψη και διάκριση.
Συνέχεια...

Για τον προσανατολισμό του παιδιού, μπορείτε να κάνετε ασκήσεις με χορό-βήματα π.χ ένα βήμα μπροστά, δυο βήματα πίσω, ένα αριστερά κλπ. Ασκήσεις με στεφάνια, σχοινάκι,λάστιχο π.χ πηδηματάκια μέσα ή έξω από το στεφάνι κ.α. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μπάλα και να κάνετε δραστηριότητες π.χ να πετάει τη μπάλα το ένα παιδί στο άλλο, να βάζουν τη μπάλα στο καλάθι κλπ. Τέτοιες δραστηριότητες μπορεί να δημιουργήσει η νηπιαγωγός, ο γυμναστής και ο δάσκαλος στην τάξη.

Στο δημοτικό ο δάσκαλος πρέπει να επιμείνει στη σωστή γραφή των γραμμάτων, στο σωστό τρόπο που πιάνει ο μαθητής το μολύβι, στο σωστό τρόπο που πρέπει να είναι το τετράδιο. Μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί να μάθει να αναγνωρίζει το όνομά του αρχίζοντας από τα αριστερά προς τα δεξιά. Γράψτε πρώτα εσείς και βάλτε το παιδί να γράψει πάνω στα δικά σας γράμματα. Μη δίνετε μολύβια που μουτζουρώνουν εύκολα. Δώστε στο παιδί να ζωγραφίζει και να χρωματίζει όσο θέλει, γιατί αυτό το βοηθάει στον έλεγχο του μολυβιού. Ενθαρρύνετε το παιδί όταν σας παραδίδει ένα ακαταλαβίστικο κείμενο. Όταν διδάσκετε πώς γράφετε ένα γράμμα να κάθεστε δίπλα του και ποτέ απέναντί του, γιατί θα το μπερδέψετε και θα του προκαλέσετε προβλήματα. Στο παιδί δεν μαθαίνω το όνομα του γ΄ραμματος αλλά τον ήχο του π.χ "α" και όχι "άλφα΄". Όταν μαθαίνω στο παιδί ένα γράμμα επιμένω στην επανάληψη, στην αναγνώριση και στην ονομασία του.